Nowy kalendarz i rozwój RSMŚl!

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląską kontynuują w sezonie 2022 tradycję rajdów okręgowych na najwyższym poziomie. Zaproponowano nowy kalendarz oraz korzystne dla zawodników rozwiązania, aby cykl stał się jeszcze bardziej atrakcyjny. Okręgowa Komisja doprecyzowała kilka zapisów, nie wprowadzono rewolucyjnych zmian a jedynie „kosmetyka”.

Kalendarz RSMŚl został opublikowany wcześniej, ale przypomnijmy które rundy będą tworzyć śląski czempionat.

  1. Rajd Festiwalowy                           4-5 Czerwca
  2. Valvoline Rajd Małopolski           22-23 Lipca
  3. Rajd Śląska                                        9-10 Września
  4. Rajd Wisły                                         30 Września- 1 Października
  5. Rajd Barbórka Cieszyńska            18-19 Listopada

Można powiedzieć, że już tradycyjnie sezon rozpocznie Rajd Festiwalowy w czerwcu. Następnie zmagania przeniosą się na Rajd Małopolski, gdzie organizatorzy zapowiadają organizację ponad 50 km odcinków specjalnych! Kolejne rundy to imprezy łączone z mistrzostwami Polski. Jedna z nich to Rajd Śląska z bazą na Stadionie Śląskim w Chorzowie, a druga to klasyk, którego nikomu nie trzeba przedstawiać, czyli Rajd Wisły. Sezon zakończy kultowa „Cieszynka”, czyli Rajd Barbórki Cieszyńskiej.

Jak widać główną część kalendarza tworzą rajdy, na trasach których swoje pierwsze szlify i doświadczenie zbierali późniejsi mistrzowie Polski i Europy z Kajetanem Kajetanowiczem i Mikołajem Marczykiem na czele. Dodatkowo RSMŚl będą współorganizowane z nowym cyklem na południu Polski- Rajdowymi Mistrzostwami Południa. Cykl będzie łączony z RSMŚl na Rajdach: Małopolskim, Śląska, Wisły i Barbórce Cieszyńskiej, gdzie zawodnicy będą mogli walczyć w dwóch klasyfikacjach. Rundy, które odbędą się wyłącznie w ramach RMP to Rajdy: Rzeszowiak (14-15 maja) i Opolski (22-23 października).

Dynamiczny rozwój RallyN !

Zgodnie z zapowiedziami w RSMŚl kontynuowane jest wdrożenie krajowej grupy samochodów PZM -RallyN. Przypomnijmy, że to właśnie w RSMŚl miał miejsce w zeszłym sezonie debiut tej krajowej grupy PZM, która w założeniu ma:

  • Odmłodzić flotę samochodów rajdowych RSMŚl aby rajdy te stały się bardziej atrakcyjne dla zawodników, kibiców oraz sponsorów. Dodatkowo samochody te mogą być budowane z modeli które nie posiadają homologacji FIA.
  • Obniżyć koszty budowy samochodów, jak również koszty ich serwisowania.
  • Wyrównać osiągi samochodów, a w rezultacie rywalizację sportową.

Od tego roku grupa RallyN, nazywana jest RN ze względu na wprowadzenie jej również do innych konkurencji sportu samochodowego w Polsce. W wyścigach będzie ona nazywana RacingN, natomiast w rallycrossie RXN.

Po sezonie 2021, możemy stwierdzić, że stworzenie grupy PZM RallyN jest krokiem w dobrą stronę. Wypełnia ona lukę, która powstała pomiędzy coraz bardziej starzejącymi się samochodami Grupy A, a najnowszymi konstrukcjami Grup Rally. W sezonie 2021 topowi zawodnicy byli w stanie nawiązywać tymi samochodami walkę o miejsca w „generalce” RSMŚl. Jak każda nowa grupa samochodów, również RN potrzebuje czas aby stała się popularna, natomiast otrzymujemy wiele sygnałów od zainteresowanych zawodników. Na ten moment wiemy o budowie około 10 nowych samochodów RN. Uważam, że dużym sukcesem jest wzorowa współpraca w ramach wszystkich konkurencji sportu samochodowego w Polsce i wdrożenie grupy RN do rajdów, wyścigów i rallycross. Szczególnie zawodnicy tej ostatniej konkurencji wykazują duże zainteresowanie nowopowstałą grupą samochodów i mam nadzieję że również tam odniesie sukces. –  mówi Bartłomiej Urbański, przewodniczący Zespołu Roboczego GKSS ds. Samochodów Grupy RN i pomysłodawca grupy.

W tym sezonie grupa RN będzie mogła rywalizować w osobnych klasyfikacjach w:

  • Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska,
  • Pucharze RallyN przy Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski,
  • Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski,
  • Mistrzostwach Polski Rallycross.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska wzorem ubiegłego sezonu przewidują obniżone wpisowe dla najlepszych zawodników RallyN:

  • pierwsza załoga na poprzedniej rundzie może liczyć na darmowe wpisowe,
  • druga załoga na poprzedniej rundzie na wpisowe obniżone do 400 zł w przypadku rajdu I. kategorii i 200 zł w przypadku rajdu II. kategorii,
  • trzecia załoga na wpisowe obniżone do 700 zł w przypadku rajdu I. kategorii i 200 zł w przypadku rajdu II. kategorii.

Stworzony system wpisowego dla samochodów grupy RallyN uwzględnia konieczność zbudowania nowych samochodów od postaw i ma za zadanie wesprzeć w tym zawodników.

Dodajmy, że dla zawodników biorących udział w RSMŚl szczególnie interesujący może być Puchar RallyN przy RSMP, który dla obniżenia kosztów rywalizacji uwzględnia w kalendarzu wyłącznie krajowe rundy asfaltowe a sam zawodnik przy łączonych rundach RSMP z RSMŚl będzie mógł być klasyfikowany w obu cyklach! Dodatkowo samochody grupy RN mogą brać udział zarówno w RSMŚl jak i RSMP z tym samym wyposażeniem bezpieczeństwa, więc nie ma potrzeby wprowadzania jakichkolwiek zmian w samochodzie przechodząc z RSMŚl do Pucharu RallyN. Jedyne dodatkowe wymogi to licencja klasy R (która obecnie nie ogranicza startów w Rajdach Okręgowych) jak i wyposażenie bezpieczeństwa osobistego RSMP.

Od sezonu 2023 wprowadzona zostanie trzecia i ostatnia klasa RN, tj. RallyN2, czyli samochody z silnikami wolnossącymi o pojemności do 1600 cm3, jak również z silnikami turbodoładowanymi do 1367 cm3 z odpowiednio dobraną zwężką. Może być to ciekawa propozycja dla aktualnych zawodników Pucharu Peugeot/Citroen.

RSMŚl dla wszystkich !

W klasyfikacji RSMŚl miejsce znajdzie niemal każdy samochód, bez znaczenia czy jest to najnowsza konstrukcja FIA, czy samochód historyczny. Samochody Rally oraz OPEN ze względu na obniżenie kosztów rywalizacji w klasyfikacji generalnej są wyłączone do osobnych klas, jednak w nich również mogą walczyć o tytuły mistrzowskie w klasyfikacjach rocznych. Ciekawą propozycją dla posiadaczy samochodów historycznych jest osobna klasa Classic. Swoje miejsce w niej znajdą zarówno zawodnicy HRSMP, czy też HR RSMP (samochody homologowane przed 31.12.1996 r.) jak i posiadający samochody wyprodukowane przed 31.12.1990 r. zbudowane wg. otwartych przepisów RO OPEN. W sezonie 2022 kontynuowany jest również Puchar Peugeot/Citroen, gdzie wprowadzono większą dowolność odnośnie możliwych do użycia opon na wzór klasy RallyN3.

Partnerzy